Din korg innehåller rabatt. Om du ändrar i korgen kommer din rabatt att försvinna.

Publicerat den 10-04-2019 av

Inte många bultar i Ölandsbron – däremot en hel del rostfritt

Att det skulle finnas 7 428 954 bultar i Ölandsbron är ett påhitt från Killinggängets tv-program NileCity som visades på tv under 1990-talet. I verkligheten handlar det snarare om runt 20 000. Däremot finns det numera en hel del rostfritt armeringsjärn. Skälet till det är att Ölandsbron redan efter tio år började vittra sönder på grund av omfattande armeringskorrosion. 

Utan rostfritt vittrade Ölandsbron 

På sin tid var Ölandsbron ett djärvt och storslaget projekt, och faktum är att den under lång tid uppbar titeln Europas längsta vägbro. Man skulle kunna tro att den därför byggdes för att hålla för evigt. Men när projektet drog igång på slutet av 1960-talet, låg fokus på byggkostnaden snarare än livscykelkostnaden. 

Redan 1980, bara tio år senare, hade betongen i lågbrodelen börjat vittra sönder. Vid en närmare undersökning upptäckte man att bron hade omfattande armeringskorrosion i vattenlinjen på pelarna. 

Vid tiden för bygget var Kalmar sund inte klassat som marin miljö utan som sötvattensområde. Därför rekommenderades en lägre cementhalt, ett mindre tjockt ytskikt och en högre vattenhalt i betongen. Skånska Cementgjuteriet fick dessutom tillstånd av Vägverket att använda havsvatten vid cementtillverkningen till lågbrodelen. 

Inte många bultar men en hel del rostfritt i Ölandsbron

156 pelare fick bytas ut 

Problemet var dock att även om Kalmar sund hade en betydligt lägre salthalt jämfört med havsvatten, 0,7 promille jämfört med 35 promille, så innehöll vattnet ändå salt. Därmed kom det in saltvatten i cementen.  

Efterhand som åren gick dunstade vattnet, men kloriden blev kvar. På grund av kapillär uppsugning av havsvatten i bropelarna och avdunstning från ytan ökade dessutom koncentrationen av kloridjoner runt stålet ytterligare. Det ledde till att korrosion snabbt uppstod i armeringsjärnen eftersom de inte var tillverkade av rostfritt stål. 

Redan 20 år efter att bron hade invigts fick lågbrodelens 156 pelare bytas ut. Tätskikten utökades kraftigt och armeringsjärnen ersattes med rostfria. Rostfria armeringsjärn är av förklarliga skäl dyrare än vanliga men det finns många förordar dem eftersom de kan spara väldigt mycket pengar på sikt. 

Slutsatsen är att även om rostfritt stål ibland innebär en större initial investering, ger det ofta betydligt lägre totalkostnader. Tänk till exempel om det hade varit möjligt att bygga Eiffeltornet i rostfritt! Läs vår artikel om hur mycket pengar som kunnat sparas på det här.

 

Har du frågor kring hur rostfritt stål kan bidra till att göra din verksamhet eller konstruktion långsiktigt hållbar? Tveka inte att höra av dig till någon av våra säljare. Du hittar deras kontaktuppgifter här.

 

{{article.title}}

KOMMENTERA

E-postadressen kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är märkta med *

För att din fråga ska kunna skickas in, måste du skriva in följande textkombination i fätet nedan:






Till toppen